- شنبه ۰۶ مهر ۹۸ ۱۱:۵۸ ۱۴۱ بازديد
- ۰ نظر
چيزي بدتر از اين نيست كه كسي پهناي باند و تصاوير سايت وردپرسي شما را سرقت كند اما در دنياي وب اين اتفاق بسيار متداول است براي اينكه همهچيز در دسترس مردم است تا لينك كنند. سرقت پهناي باند يا تصاوير براي شما هزينه اضافه دارد و مسلما شما را متضرر ميكند. چاره كار چيست؟ به نظر شما چگونه ميتوانيم جلوي اين سرقت را بگيريم و سارقان را دستگير كنيم؟ در اين مقاله، مبارزه با سارقان پهناي باند در وردپرس را بررسي ميكنيم و راههاي جلوگيري از hotlinking را معرفي ميكنيم تا از افزايش هزينههاي اضافي سايتتان پيشگيري كنيد.
Hotlinking چيست؟
مفهوم hotlinking خيلي ساده است: وقتي كاربري يك تصوير را در روي اينترنت پيدا ميكند و از URL آن مستقيما روي سايتش استفاده ميكند، تصوير روي سايت او ديده ميشود اما از سايت اصلي براي بازديدكننده نمايش داده ميشود. اين كار براي كاربر خيلي راحت است اما در واقع يك نوع سرقت به شمار رفته زيرا از منابع سايت اصلي را استفاده ميكند. به اين حالت Hotlinking يا سرقت پهناي باند وردپرس ميگويند.
براي اينكه متوجه شويد ديگران تصاوير شما را سرقت كردهاند، دستور زير را در Google Images تايپ كنيد، فقط بهجاي yourwebsite.com آدرس سايتتان را قرار دهيد:
inurl:yourwebsite.com -site:yourwebsite.com
گوگل در تصاوير وب جستجو ميكند و همه تصاوير سايت شما را كه در سايتهاي ديگر پيدا شد، در نتايج جستجو نماش ميدهد:
نتايج hotlinking در جستجوي گوگل
چرا Hotlinking كار بدي است؟
براي اينكه:
- براي سايت اصلي هزينه دارد.
- در بيشتر موارد غيرقانوني است.
- منابع سرور سايت اصلي را تخليه ميكند.
- نوعي تنبلي است.
اگر درست به ماجرا نگاه كنيم به يك فاجعه پي ميبريم كه ميتواند تا حد زيادي مخرب باشد. براي جلوگيري از hotlinking و مبارزه با سارقان پهناي باند در وردپرس بايد اقداماتي انديشيد و از اين مشكل رهايي يافت.
آيا جلوگيري از hotlinking به سئوي سايت صدمه ميزند؟
بلاك كردن مردم از سرقت پهناي باند، سئوي سايت را تحت تاثير قرار نميدهد اما بايد بهدرستي تنظيم شود. خزندههاي گوگل، بينگ و ياهو بايد به تصاوير شما دسترسي داشته باشند تا بتوانند بهدرستي آنها را ايندكس كنند و نمايش دهند وگرنه رتبه سئوي خوبي نميگيريد.
تصاوير بايد در نتايج جستجوي Google Image هم ظاهر شوند كه فاكتور مهمي در سئو هستند. پس در كل براي مبارزه با سارقان پهناي باند در وردپرس آماده بوده و در انجام آن با دقت برخورد كنيد.
چگونه از hotlinking جلوگيري كنيد؟
تا اينجا درباره اينكه چگونه سرقت پهناي باند وردپرس صورت ميگيرد، صحبت كرديم و اينكه چه اتفاقي براي سايت ميافتد توضيحاتي ارائه كرديم. حال ميخواهيم ببينيم كه چگونه بايد با اين مشكل مبارزه كرد. ۶ راه آسان وجود دارند تا از تصاوير سايت خود محافظت كنيد. اين موارد شامل تنظيم گزينههاي زير است:
- CDN
- Apache
- NGINX
- پلاگين هاي WordPress
- نامگذاري مجدد فايلها
- تنظيمات cPanel
در ادامه مقاله شيوه جلوگيري از hotlinking در هر يك از ۶ مورد را توضيح ميدهيم:
استفاده از CDN
بسياري از سايتها محتواي خود را به تمام دنيا عرضه ميكنند براي همين از تامين كنندگان CDN استفاده ميكنند تا انتقال محتوا را سريعتر انجام دهند. تامين كنندگاني مانند KeyCDN و Cloudflare از متدهاي جلوگيري از hotlinking پيشرفته استفاده ميكنند كه رايگان هم هست. مزيت ديگر استفاده از سيديان اين است كه نيازي نداريد تنظيمات وردپرس را تغيير دهيد.
اگر از KeyCDN استفاده ميكنيد روي Zonereferrers كليك كنيد و قوانين را اضافه كنيد.
البته اين كار فقط از محتواي موجود در سيديان محافظت ميكند و سرور را شامل نميشود. اگر نگران هات لينكينگ تصاوير از سرور هستيد، جلوگيري از hotlinking را در سرور هم فعال كنيد كه در بخش Apache و NGINX توضيح خواهيم داد.
فعال كردن هات لينكينگ در KeyCDN
اگر از Cloudflare استفاده ميكنيد، در بخش Scrape Shield، محافظت در مقابل هات لينكينگ را فعال كنيد. البته اين كار از نمايش تصاوير در google image و پينترست هم پيشگيري خواهد كرد در عوض تصاوير در سرور هم محافظت ميشوند.
محافظت از سايت در برابر هات لينك با Cloudflare
اگر از Amazon S3 استفاده ميكنيد در bucket policies در بخش Permissions پيشگيري از hotlinking را فعال كنيد و كد زير را اضافه كنيد:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
|
{ "Version" : "2008-10-17" , "Id" : "preventHotLinking" , "Statement" : [ { "Sid" : "1" , "Effect" : "Allow" , "Principal" : { "AWS" : "*" }, "Action" : "s3:GetObject" , "Resource" : "arn:aws:s3:::my-brand-new-bucket/*" , "Condition" : { "StringLike" : { "aws:Referer" : [ ] } } } ] } |
جلوگيري از هات لينك با كمك amazon S3
استفاده از Apache
اگر سايت وردپرسي شما روي سرور آپاچي است، تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه فايل htaccess. را بازكنيد و كد زير را اضافه كنيد:
1
2
3
4
5
6
7
|
RewriteEngine on RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$ RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?: //(www.)?yourdomain.com [NC] RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?: //(www.)?google.com [NC] RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?: //(www.)?bing.com [NC] RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http(s)?: //(www.)?yahoo.com [NC] RewriteRule .(jpg|jpeg|png|gif|svg)$ http: //dropbox.com/hotlink-placeholder.jpg [NC,R,L] |
اگر از قوانين بالا در سيديان استفاده ميكنيد بايد دامنههاي فرعي سيديان را هم در ليست سفيد قرار دهيد.
استفاده از NGINX
اگر سرور شما روي NGINX قرار دارد، بايد فايل config رابازكنيد و كد زير را اضافه كنيد:
1
2
3
4
5
6
|
location ~ .(gif|png|jpeg|jpg|svg)$ { valid_referers none blocked ~.google. ~.bing. ~.yahoo. yourdomain.com *.yourdomain.com; if ( $invalid_referer ) { return 403; } } |
جلوگيري از Hotlinking به كمك پلاگينهاي وردپرس
تعداد كمي پلاگين وردپرس وجود دارند كه از هات لينكينگ پيشگيري ميكنند اما معايب زيادي دارند. ما پيشنهاد ميكنيم از پلاگين All In One WP Security And Firewall استفاده كنيد كه يكي از بهترين پلاگين هاي امنيتي همهكاره باقابليت مبارزه با سارقان پهناي باند در وردپرس است.
در كل بهتر است جلوگيري از hotlinking را در سطح سرور يا سيديان انجام دهيد.
نامگذاري مجدد فايلها
اگر ناگهان متوجه شديد كه ديگران به يك تصوير سايت وردپرس شما هات لينك كردهاند راه ساده اين است كه نام فايل را تغيير دهيد تا خطاي 404 در سايت سارقان نمايش داده شود. البته اين راه فقط يك درمان فوري است و در برابر تعداد زيادي هات لينكينگ موثر نيست.
تنظيمات cPanel
اگر cPanel و يا WHM را نصبكردهايد ميتوانيد از ابزار جلوگيري از hotlinking آنها استفاده كنيد كه در تنظيماتشان قرار دارد. براي اين منظور در هاست سيپنل خود به آدرس https://yourdomainname:2083 يا http://yourdomainname:2082 برويد، سپس از بخش security به قسمت hot link protection برويد. در قسمت Hotlink protection is currently disabled ميتوانيد فعال يا غيرفعال بودن را انتخاب كنيد.
چگونه اخطار DMCA ارسال كنيد؟
يك راه فوري براي مبارزه با سارقان پهناي باند وردپرس در وردپرس و تصاوير ارسال اخطار DMCA است كه سارقان را از ترس عواقب قانوني مجبور ميكند تا هات لينك به تصاوير شما را بردارند. يكي از راههاي ارسال اخطار تماس با گوگل است. يعني به گونهاي افراد را ملزم ميكنيد تا در برابر قوانين تسليم شده و اين عمل را انجام ندهند.
نتيجه نهايي
اگر محتواي زيادي كپي ميكنيد و به اشتراك ميگذاريد، حتما اصول اخلاقي را رعايت كنيد و به وبسايت اصلي لينك دهيد و فقط تصاويرشان را نمايش ندهيد. اگر هم كه خالق محتوا هستيد، حتما از آثار خود در برابر سارقان محافظت كنيد. مبارزه با سارقان پهناي باند در وردپرس و جلوگيري از hotlinking كار چندان سختي نيست. ما در اين مقاله ۶ مورد را براي جلوگيري از اين مشكل معرفي كرديم.
- یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸ ۱۲:۰۸ ۹۰ بازديد
- ۰ نظر
كابينت آشپزخانه تمام چوب كلاسيك ؛ اصالتي ماندگار از ديروز تا امروز…
ديزاين و طراحي كابينت آشپزخانه براي اهالي خانه به خصوص خانم ها، بسيار مهم و حائز اهيمت است.
آشپزخانه معمولا جايي است كه خانم ها بيشترين مدت زمان روز را در آن جا سپري مي كنند.
از سوي ديگر غذا در آشپزخانه طبخ و نگهداري مي شود، لذا تميزي و زيبايي آن اهميت خاصي
براي همه ي اعضاي خانواده دارد.
از نظر دكوراسيون و زيبايي، مي توان آشپزخانه را مهم ترين بخش خانه دانست چرا كه با سبك و سياق
خود مي تواند فضاي خانه را دگرگون و جذاب نمايد. به جرات مي توان گفت كابينت ها اولين چيزي هستند
كه در زيبايي آشپزخانه اثر گذار هستند.
شما با انتخاب هاي زيبا كه هماهنگي بيشتري با دكوراسيون منزل شما دارد، مي توانيد
فضاي دلنشين و خاصي را براي منزل خود پديد آوريد. يكي از جذاب ترين و در عين حال لوكس ترين نوع كابينت،
تمام چوب كلاسيك است كه با المان هاي سنتي و اشرافي، اصالت و شكوه را به منزل شما به ارمغان خواهند
آورد.
گروه طراحي و توليدي آكس چوب قصد دارد در اين محتوا راجع به كابينت آشپزخانه تمام چوب كلاسيك
با شما به گفتگو بنشيند و خصوصيات و ويژگي هاي اين كابينت را براي شما بازگو كند.
كابينت آشپزخانه تمام چوب كلاسيك :
سبك كلاسيك كابينت، به معناي استفاده از طرح و فضاي لوكس و خانه هاي سلطنتي اروپايي است.
اگر به سبك كلاسيك علاقمند هستيد، بدانيد كابينت آشپزخانه تمام چوب كلاسيك خانه شما را به يك
محيط رويايي و با شكوه تبديل خواهد كرد كه مي توانيد سال هاي سال از زيبايي و چشم نوازي آن لذت ببريد.
تمام چوب كلاسيك، محبوب ترين و البته گران ترين نوع در جهان محسوب مي شود.
يكي از ويژگي هاي بارز اين مدل اين است كه شما را به ياد خانه هاي قديمي و اشرافي اروپايي و رومي
خواهد انداخت.
اين ها از چوب طبيعي ساخته شده اند و بر روي درب آن، نقش و نقوش هاي زيبايي طراحي شده است.
وجود تاج ها و سر ستون هاي كنده كاري شده و منبت كاري، باعث ارزش بالا و خاص بودن
كابنيت هاي كلاسيك چوبي مي شود كه مي تواند چشم هر بيننده ي اهل هنر و ذوقي را به خود خيره سازد.
امروزه تمام چوب كلاسيك يكي از جديدترين و به روز ترين مدل هاي دكوراسيون آشپزخانه محسوب مي شوند
كه اهالي اهل ذوق به دنبال آنند.
كابينت كلاسيك چوبي مي تواند باعث آرامش و روحيه در خانه شود.
چوبي كلاسيك به دليل اينكه از دل طبيعت برخواسته، با سلامت روحي و جسمي انسان
سازگاري بيشتري دارد و باعث مي شود آرامش به منزلتان نفوذ كند. رنگ چوب معمولا قهوه اي ست.
قهوه اي، رنگي گرم و انرژي بخش است كه حس گرما و صميميت را به بيننده القا مي كند.
همچنين چوب با رگه هاي طبيعي و نامنظمي كه دارد باعث حس زيبايي شناختي در انسان مي شود
و حس نوستالژيك، اصيل و خاطره انگيزي را در انسان زنده مي سازد.
كابينت آشپزخانه تمام چوب كلاسيك از چه مواد اوليه اي تشكيل شده است؟
كابينت هاي تمام چوب كلاسيك از جنس چوب تشكيل شده اند. چوب گردو ، چوب افرا و چوب بلوط يكي از
بيشترين و پر كاربردترين چوب ها در ساخت كابينت آشپزخانه تمام چوب كلاسيك است. البته ممكن است در
ساخت بدنه و اسكلت هاي كلاسيك چوبي از متريال ام دي اف يا فلز هم به علت به صرفه بودن اقتصادي
استفاده شود كه تاثيري در نماي كابينت آشپزخانه نخواهد داشت.
نحوه ساخت كابينت آشپزخانه تمام چوب كلاسيك:
ساخت و توليد تمام چوب معمولا كمي زمان بر است. براي ساخت كلاسيك تمام چوبي، ابتدا بدنه يا اسكلت
كابينت ساخته و توليد مي شود و در محل نصب مي شود. به دليل گران بودن و ناياب بودن چوب، معمولا بدنه ي
كابينت را از جنس ام دي اف مي سازند. البته ممكن است بدنه كابينت از جنس فلز يا خود چوب هم باشد كه اين
بستگي به نظر سازنده و مشتري دارد و حتما از نظر اقتصادي متفاوت خواهد بود.
بعد از ساخت و نصب بدنه، درب هاي كابينت، متناسب با بدنه آن، اندازه گيري و ساخته مي شود و براي نصب
اوليه به محل برده مي شود. بعد از نصب اوليه و اطمينان از تطبيق سايز درب هاي كابينت، مجددا درب ها باز شده
و به محل مخصوص براي رنگ زدن، برده مي شود.
پس از خشك شدن كامل رنگ، درب هاي كابينت بر روي بدنه ي اصلي نصب خواهد شد. اين فرآيند به اين دليل
اتفاق مي افتد كه كابينت هاي تمام چوب كلاسيك، گران قيمت و حساس هستند و بايد با دقت بيشتري ساخته و
توليد شوند.
ويژگي هاي كابينت آشپزخانه تمام چوب كلاسيك :
- كابيت تمام چوب كلاسيك ، كابينتي لوكس و گران قيمت محسوب مي شود.
به اين دليل كه آشپزخانه تمام چوب كلاسيك ، از چوب طبيعي ساخته مي شود،
قيمت آن بسيار گران تر از ساير انواع است. همچنين طراحي و ساخت آن حساس و زمان بر است
و نيازمند دقت و تخصص بيشتري از سوي سازنده است. - يكي از ويژگي هاي كابينت آشپزخانه تمام چوب كلاسيك ، عايق بودن آن در برابر صداست.
اين كابينت ها معمولا صدا را به سمت خود جذب مي كنند و باعث مي شوند صوت با انعكاس
كمتري در محيط پخش شود. - به دليل وجود بافت ارتجاعي كه در جنس چوب كابينت تمام چوب كلاسيك آن وجود دارد،
اين كابينت ها نسبت به ساير كابينت هايي كه از مواد غير طبيعي ساخته شده اند،
فرسايش كمتري خواهند داشت.
طراحي آشپزخانه تمام چوب كلاسيك براي تمام فضا ها:
يكي از امتيازات قابل توجه در طراحي كابينت تمام چوب كلاسيك ، مناسب بودن آن براي انواع فضاهاي كوچك و بزرگ است. اگر فضاي آشپزخانه شما كوچك است، بدانيد كه با قرار گرفتن كابينت هاي تمام چوب كلاسيك مي توانيد فضاي دنج و بكري را براي خود مهيا سازيد و زيبايي آشپزخانه شما آن دو چندان خواهد شد.
اگر فضاي آشپزخانه شما بزرگ است، باز هم طراحي آشپزخانه با كابينت هاي تمام چوب ، زيبايي فوق العاده اي را به منزل و آشپزخانه شما خواهد بخشيد و مي توانيد يك فضاي كلاسيك و بي نظير را براي خود فراهم آوريد.
تاثير رنگ در طراحي آشپزخانه تمام چوب كلاسيك :
معمولا كساني كه از كابينت هاي چوبي براي آشپزخانه خود استفاده مي كنند، رنگ قهوه اي چوب را دوست دارند. قهوه اي رنگ گرمي است و باعث روح بخشي به محيط زندگي مي شود، چه بسا كه اين رنگ طبيعي هم باشد و رنگ و طرح چوب هاي جنگلي را داشته باشد. در هر صورت مي توانيد كابينت چوبي خود را با رنگ هايي ديگري سفارش دهيد.
رنگ هاي روشن مانند كرم و سفيد، طوسي يا قهوه اي روشن ، يكي از بهترين انتخاب ها براي آشپزخانه هاي كوچك و كم نور است. براي فضاهاي بزرگتر مي توانيد از چوب هاي تيره تر استفاده كنيد يا حتي كابينت خود را در رنگ هاي مشكي و قهوه اي سوخته انتخاب كنيد.
در نظر داشته باشيد انتخاب شما براي رنگ در كلاسيك كمي محدود تر از مدرن است. شما در مدرن مي توانيد هر رنگي مانند رنگ هاي قرمز، زرد يا سبز را سفارش دهيد اما كابينت هاي كلاسيك رنگ هاي محدودي دارند. اين كابينت ها در رنگ هاي سنگين مانند سفيد، كرم، طوسي، طيف قهوه اي و مشكي طراحي و ساخته مي شوند.
- یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸ ۱۱:۳۸ ۱۰۰ بازديد
- ۰ نظر
براي تقريبا هر يك از ما، دكوراسيون داخلي فرانسه با حس عاشقانه، طعم لوكس و ظريف و منحصر به فرد
درآميخته شده است، شكوه قلعه ها زيبايي گذشته اش با زيبايي هاي جذاب و قهرمانان شجاع اش و اگر ظرافت،
پيچيدگي با يادداشت هاي ارسطويي باشد، چيزهايي هستند كه شما دوست داريد،
پس اين سبك دكوراسيون داخلي كاملا مناسب شما خواهد بود. ما در اين بخش از دنياي مد
نمونه هاي قابل ملاحظه اي از اجراي اين طراحي پيچيده و زيبا را در طراحي فرانسوي با گالري عكس خواهيم ديد.
چگونه يك اتاق نشيمن را به سبك فرانسوي تزئين كنيم؟
چگونه يك اتاق خواب را تزئين كنيم؟
طراحي اتاق خواب به سبك فرانسوي
سبك فرانسوي در طراحي حمام
- یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸ ۱۱:۱۰ ۸۰ بازديد
- ۰ نظر
صنعت ساختمان
واقعيت اين استكه ساختمان و فعاليتهاي ساخت و ساز ديگر يك «صنعت» نيستند؛ بلكه به تمامي معناي كلمه؛
خود به يك«بخش اقتصادي» تبديل شدهاند. اين بخش بسياري از فعاليتهاي تجاري، صنعتي و كسب و كارهاي
مختلف راشامل ميشود كه هر كدام به نوبه خود يك «صنعت» را شكل دادهاند. به عنوان مثال؛ ساخت مراكز خريد
مدرن(Shopping Malls)، برجهاي اداري پيشرفته يا فعاليت آژانسهاي خريد و فروش املاك؛ همگي به نوبه خود يك
«صنعت» را ايجاد كردهاند.
مديران شركتها و بنگاههاي اقتصادي در هر صنعت و در هر بخشي (Segment) از بازار كه فعاليت دارند؛
تحليل وضع موجود
ميتوانند تهديدات جدي براي پروژهاي با همان كاربري باشند. دومين نيروي رقابتي؛ ورود فعالان جديد به بازار/صنعتاست.
اين يك تهديد دائمي است كه هميشه در بازارها وجود دارد؛ مخصوصا اگر بازار/صنعت مربوطه سودآوري
راهحلها
بنابراين؛ لازم است شركتها راهي بيابند تا با عوامل ايجاد تغييرات جديد در پروژه ساختماني همسو
درگذشته؛ بسياري از شركتهاي ساختماني استراتژي نداشتند. هر نوع قراردادي را كه سود خوبي در آن بود؛
ميپذيرفتند.
- یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸ ۱۰:۴۰ ۹۸ بازديد
- ۰ نظر
مهندسي عمران |
تاريخچه ي استخدام مهندسي عمران به اصطلاح Civil engineering به قرن هجدهم باز ميگردد. در آن زمان مهندسي عمران در مقابل مهندسي طراحي Military engineering قرار داشت. اصطلاحي كه به همه ي امور مهندسي كه به مسايل ساخت و ساز بناهاي دست ساز بشر باز ميگشت. مانند سدها، ساختمان ها، پلها و كانالها گفته ميشد. البته طي گذشت سال هاي متمادي و با پيشرفت علم و تخصصي شدن علوم، به مرور علوم مختلف، از جمله مكانيك Civil engineering جدا شده اما اين اصطلاح هم چنان نام خود را براي عمران حفظ مهندسي كرد. در كشور ما نيز اين رشته تا قبل از انقلاب فرهنگي به نام " مهندسي راه و ساختمان" معروف بود. اما بعد از انقلاب فرهنگي عنوان "مهندسي عمران" براي آن در نظر گرفته شد. زيرا عنوان "عمران" به اصطلاح Civil engineering نزديك تر است. اما امروزه مهندسي عمران به چه ميپردازد؟استخدام مهندسي عمران از جمله رشته هايي است كه بيانگر كاربرد علم در ايجاد سازندگي و عمران كشور است. يعني هر چيزي كه به آبادي يك كشور باز ميگردد، مانند سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دكل هاي مخابرات، ساختمان هاي مقاوم در مقابل زلزله، سيل و آتش، نيروگاه هاي برق و مصالح سبك، ارزان و با كيفيت مناسب براي ساخت و ساز، در حيطه ي كار مهندس عمران قرار ميگيرد. مهندسي عمران طيف بسيار وسيعي از كارها را در بر ميگيرد. يعني اگر بخواهيم ساختمان، پل، برج، تونل، راه، سيلو و يا شبكه هاي فاضلاب بسازيم در آغاز به يك مهندس كارآمد عمران نياز داريم تاعلاوه بر رعايت جنبه هاي فني و اجرايي، اقتصادي نيز عمل كند. چون اقتصادي بودن يك اصل در مهندسي عمران است.
گرايش عمران، عمرانگرايش عمران براي استخدام ، عمران به محاسبه و طراحي سازه هاي متفاوت، تحت نيروهاي مختلف مانند باد، زلزله، سيل، آتش و وزن خود ساختمان يا سازه ميپردازد.
گرايش عمران- نقشه برداريهمان طور كه براي داشتن يك زندگي موفق بايد برنامه ريزي كرده و طرح و نقشه شخصي داشت، براي انجام يك كار عمراني كه گاه چندين سال به طول ميانجامد، بايد نقشه برداري كرد و اطلاعات دقيقي از ابعاد مكان ساخت سازه ي مورد نظر به دست آورد. براي مثال در هنگام نصب دكل هاي مخابراتي در آغاز بايد مسير دكل گذاري و فواصل بين دكل ها، به ياري نقشه برداري تعيين شود و سپس دكل هاي مورد نظر را نصب كرد. رشته ي نقشه برداري با جغرافيا و سنجش از راه دور، ارتباط نزديكي دارد براي مثال وقتي مهندس نقشه برداري براي تهيه ي نقشه از ماهواره كمك ميگيرد، به رشته ي سنجش از راه دور نزديك ميشود. هم چنين نقشه برداري در دو رشته عمران وجغرافي بسيار به يكديگر نزديك است و تفاوت اين دو بيشتر در اين است كه در جغرافيا از نقشه براي تهيه ي اطلس هاي جغرافيايي استفاده ميشود، اما در مهندسي عمران از نقشه برداري براي برنامه ريزي و طرح هاي عمراني استفاه ميشود. كه براي استخدام مهم است.
گرايش عمران- آب (هيدورليك)ميگويند در آينده اي نه چندان دور، دست يابي به منابع آبي جديد براي كشورهاي خاورميانه كه يكي از مناطق خشك يا نيمه خشك جهان است نيازي ضروري ميشود و حتي جنگ آينده خاورميانه بر سر آب خواهد بود. كشور ما نيز كه در همين منطقه واقع شده است، كشوري خشك و نيمه خشك است. چرا كه ميانگين بارندگي در ايران حدود يك سوم ميانگين بارندگي در جهان است و اين يعني آن كه ما بايد از هر قطره آب موجود در كشورمان، حداكثر استفاده را كرده و از هدر رفتن آن جلوگيري كنيم. مهندسان عمران آب، با ساخت سدها، تصفيه خانه ها، تونل هاي انتقال آب و شبكه هاي توزيع آب در همين راستا گام برمي دارند. در واقع اين گرايش نحوه ي حفظ آب و استفاده ي بهينه از آن را آموزش ميدهد.
توانمنديها و ويژگي هاي لازماستخدام مهندسي يعني "خلق فرآيندهاي نو" و مهندس يعني كسي كه به ياري دانش حرفه اي و قدرت تجزيه و تحليل و خلاقيت به اين توانايي دست پيدا ميكند. هم چنين يك مهندس به ويژه مهندس عمران بايد بسيار اجتماعي و داراي توان ايجاد ارتباط با سايرين باشد چون رشته ي مهندسي عمران يك رشته ي گروهي است. يعني متخصص عمران در محيط كار خود با اقشار مختلف جامعه از جمله كارگران، تكنسينها و مهندسان رشته هاي ديگر سرو كار دارد و بايد با همه ي اين افراد ارتباط خوبي برقرار كند تا بتواند شاهد پيشرفت و موفقيت كارش باشد. |
- یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸ ۱۰:۱۷ ۸۳ بازديد
- ۰ نظر
مهندسي عمران و تاريخچه آن
مهندسي عمران از گسترده ترين شاخه هاي مهندسي ميباشد. مهندسي عمران بر زيرساخت جهان كه شامل
امور آبي، فاضالب،سدها، نيروگاهها، خطوط/ برجهاي انتقال، خطوط ريلي، بزرگراهها، تونلها، كانالهاي آبرساني
براي كشاورزي، كانالهاي حمل و نقل، كنترل ترافيك، حمل و نقل عمومي، باندهاي فرودگاه، ترمينالها،
ساختمانهاي صنعتي، آسمان خراش ها و غيره ميشود؛ تمركز دارد.
مهندسين عمران زيرساختهاي جهان را ميسازند. آنها بدون اينكه به چشم آيند تاريخ ملتها را در سراسر جهان
شكل مي دهند. بسياري از مردم نميتوانند زندگي را بدون در نظر گرفتن نقش مهندسين عمران
در سلامت عمومي، امنيت و استانداردهاي زندگي تصور كنند.
تاريخچه
مهندسي عمران قديميترين شاخه مهندسي مي باشد.
مهندسين عمران سيستمهايي طراحي ميكنند كه در تعامل با هم هستند.
از ديگر موضوعات مهم براي مهندسان عمران، حفظ محيطزيست است.
كلمه "عمران" براي جدا كردن اين مهندسان از ساير متخصصين داراي مجوز كه در پروژههاي نظامي،
برقي، يا مكانيكي فعاليت دارند، استفاده ميشود.
مهندسين عمران و معماران در دوران باستان، نقش معمار و سازنده در يك نفر خلاصه ميشد.
مهندسي، بخش عظيمي از نقش معماران يا سازندگان به خصوص در پروژههاي عظيم مانند اهرام،
معبد پارتنون، جاده آپيا (راه قديمي رومانيايي)، پلها، قناتها و ديوار بزرگ چين به شمار ميرفت.
تا قبل از عصر مدرن حاضر، اختالف واضحي بين مهندسي عمران و معماري وجود نداشت
و اين عبارات به جاي هم استفاده ميشدند.
معماري زماني به وجود آمد كه انسانها شروع به زندگي در قالب جامعه و مسكنهاي ساخته شده كردند.
آخرين بار از غارها به عنوان محل سكونت 8000 سال قبل از ميالد مسيح استفاده شد.
مهندسي اوليه در رابطه با غذا شكل گرفت. با استفاده از نقاشي غارها و خط هيروگليف مصري ميتوان
به بهبود ابزار و شيوه هاي افزايش بهرهوري در كشاورزي و شكار بهعنوان اولين اقدامات مهندسي پي برد.
سازههاي عظيمي در تاريخ وجود دارند كه قرنها براي ساخت آن زمان صرف شده است.
نه 100 يا 200 يا 300 سال، بلكه بيش از 2000 سال زمان براي ساخت ديوار بزرگ چين زمان برده شده است.
نه تنها ديوار بزرگ، بلكه چندين سازه مشهور جهان مانند برج كج، كليساي جامع ميالن و بسياري
از سازه هاي ديگر قرنها براي ساختشان زمان صرف شده است.
تاريخچه پروژههاي مهندسي عمران و معماري به لحاظ ماهيت بهصورت منطقهاي است.
ساخت و طراحي ساختمان در يك چمنزار آفريقايي كامالا متفاوت از طراحي و ساخت يك بنا در آلاسكا
يا مناطق كوهستاني پرو ميباشد.
دليل اصلي اختلافات در پيشرفت فنون ساخت و در دسترس بودن مصالح بومي ميباشد.
اگرچه اين امكان وجود دارد كه از مصالح مسافت ها دور استفاده كرد اما واقعيت تاريخي اين را نشان ميدهد كه
بشر در زمان ساخت از مصالحي استفاده ميكرد كه بهراحتي در دسترس باشند.
اين امر بر سبك معماري و انتخاب عناصر سازهاي اثرگذار بود.
البته آب و هوا نيز بر طراحي و ساخت تأثيرگذار بود.
به عنوان مثال، آجرهاي خشك شده در اثر گرماي خورشيد ميتوانند بارها را در يك اقليم خشك تحمل كنند
اما در آب و هواي مرطوب متالشي خواهند شد.
عراق كنوني از دشتهاي آبرفتي تشكيل شده است- بدون سنگ و درختان اندك.
آجرهاي خشك شده در اثر آفتاب (خاك غني از رس مخلوط با كاه) در اوايل هزاره چهارم قبل از ميلاد مورد استفاده
قرار ميگرفتند.
خرابه هاي شهر مشهور بابل استفاده از آجرهاي گلي را نشان ميدهد.
يونان به صورت عمده از سنگ آهك تشكيل شده است و منابع سنگ مرمر زيادي دارد.
بهترين منبع سنگ مرمر كوه Pentelicus ميباشد كه سنگهاي مورد استفاده در معبد پارتنون از آن برداشت شده
است.
- یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸ ۱۰:۰۳ ۶۹ بازديد
- ۰ نظر
معماري سوريه
من و همسرم يه استوديوي معماري داشتيم تو ميدان اصليِ محله قديميِ شهر.
الان ديگه اون هم، مثل بقيه محله ي قديميِ شهر از بين رفته. نيمي از بقيه ي محله هاي شهر هم،
الان خرابه ان. از زمان آتش بس اواخر سال ۲۰۱۵، بيشتر جاهاي شهر كم و بيش آرومن. اقتصاد كاملا از بين رفته
و مردم هنوز در حال جنگن. كاسبهايي كه حُجره اي در بازار قديميِ شهر داشتن الان زير يه سايبون وسط
خيابون كاسبي ميكنن. زير آپارتمان ما يه نجاري هست، شيريني فروشي و يه قصابي و يه چاپ خونه،
كارگاه ها و الي آخر. من شروع كرده ام به تدريس پاره وقت. و با شوهرم كه چند تا شغل با هم داره،
يه كتاب فروشيِ كوچيك باز كرديم. بقيه ي مردم هم، همه جور كار براي گذران زندگي مي كنن.
البته، وقتي به شهر نابود شدهام نگاه مي كنم، از خودم مي پرسم: چي منجر به اين جنگ بي معني شد؟
در بيشتر سوريه مردم همديگر رو تحمل ميكردند، در طول تاريخ به تنوع عادت كرده بودند،
با طيف وسيعي از اعتقادات، نژادها و هويتها و رسم و رسوم، و غذاها و كالاها وفق پيدا كرده بودند.
چگونه كشورم -- كشوري كه در اون همه، در هماهنگي با هم زندگي مي كردند، و در آرامش اختلافاتشون
رو حل مي كردن -- چگونه اين كشور، رو به انحطاطِ جنگ داخلي و خشونت و آوارگي و يك تنفر بي سابقه ي
قومي گذاشت؟ عوامل زيادي منجر به اين جنگ شد -- اجتماعي، سياسي و اقتصادي. هر كدام نقش خودشون
رو بازي كردن. ولي من بر اين باورم كه يك دليل كليدي از قلم افتاده كه خيلي هم تحليلش مهمه،
چرا كه به شدت تاثير ميذاره، تا اينكه مطمئن بشيم دوباره اين اتفاق نيفته. و اون دليل، معماريه.
معماري در كشور من نقش مهمي داشته در خلق و هدايت و تشديد درگيريهاي بين احزاب اين جنگ،
و احتمالا در مورد كشورهاي ديكه هم صدق ميكنه. ارتباط غير قابل انكاري بين معماري يك محل و شخصيت
اجتماعي كه در ان محل سكني گزيده وجود داره. معماري نقش عمده اي در فروپاشي يك جامعه، و يا اتصال آن
با هم دارد.
جامعه ي سوريه مدتها با همزيستي آداب و سنن مختلف زندگي كرده. سوري ها تجربه ي بركت
تجارت آزاد و جوامع پايدار را دارند. آنها معناي واقعي متعلق بودن به يك مكان را با لذت لمس كرده اند،
و تمام اينها در فضاي ساخت و سازشان نمايان بود، در مساجد و كليساهايي كه پشت به پشت بنا شده بودند،
در بازارهاي تو در تو و اماكن عمومي، و تمام ابعاد و اندازه ها بر اساس قوانين انسانيت و توازن بود.
هنور هم اين معماري تلفيقي در خرابه ها قابل رويت است. شهر قديمي اسلامي در سوريه بر گذشته اي
چند لايه بنا شده بود، و با آن يكي شده بود و روحش را همراه با جوامعش، در آغوش كشيده بود.
مردم با هم كار و زندگي مي كردند در جايي كه احساس ميكردن بهش تعلق دارن جايي كه مثل خانه بود.
همگي يك وجود واحد رو با هم تقسيم كرده بودن.
ولي در طول قرن اخير، رفته رفته اين تعادل ظريف دستكاري شد؛ اول توسط طراحان شهريِ دوران استعمار،
زماني كه فرانسوي ها، مشتاقانه مي گشتند و هر آنچه به قول خودشان يك شهرِ نا-مدرنِ سوريه بود را متحول
مي كردند. خيابان هاي شهر را منفجر و مجسمه ها را جا به جا مي كردند. اسمش را گذاشته بودند پيشرفت،
و آنها آغاز يك ازهم گسيختگيِ آهسته و طولاني بودند. شهرسازي سنتي و معماريِ شهرهاي ما هويت
و تعلق را نه با جدا سازي، بلكه با بافت درهمش تآمين مي كرد. ولي در طول زمان، ديرينگي بي ارزش و نوگرايي
باب ميل شد. توازن فضاهاي ساخت و ساز و اماكن اجتماعي زير عناصر مدرنيته لگدمال شدند-- بلوكهاي ناتمام
و وحشتناكِ بتوني، غفلت، و انهدام زيبايي، يك شهرنشينيِ تكه تكه كه اجتماع را بر اساس طبقه، قوم يا دارايي
منطقه بندي كرده.
اتفاقي كه براي جامعه هم افتاد. همين كه شكل محيط ساخت و ساز تغيير كرد، روش زندگي مردم و و حس تعلق
خاطرشان به جامعه نيز شروع به تغيير كرد. از يك ثباتِ باهم بودن، تعلق، معماري تبديل به يك جدا كننده شد،
و جوامع فاصله گرفتند درست از همان بافتي كه متحدشان كرده بود، و از روحِ همان محلي كه نماينده وجود
مشتركشان بود.
در حالي كه عوامل زيادي منجر به جنگ سوريه شدند، اين مسير نبايد دست كم گرفته شود، كه با دامن زدن
به هويت و عزت نفس از دست رفته، منطقه بندي شهري و معماريِ غير-انساني و گمراه چگونه نفرت و بخش
بنديِ قبيله اي را گسترش داد. در گذر زمان، آن شهر متحد مبدل به يك مركز شهر شد با خرابه نشين هايي دورتا
دورش و از آن طرف، جوامع اصيل شدند گروههاي اجتماعي متمايز، غريبه با هم و غريبه با محل. از ديد من،
از دست دادن حس تعلق خاطر به يك مكان و حس تقسيم كردنش با ديگري كار را براي تخريب خيلي راحت تر كرد.
مثال خيلي واضحش رو ميتونيم در سيستم خانه سازي غير رسمي ببينيم، كه قبل از جنگ، چهل درصد
جمعيت رو پوشش مي داد. درسته، قبل از جنگ، تقريبا نيمي از جمعيت سوريه در زاغه ها زندگي مي كردند،
محله هايي پراكنده بدون زير ساخت هاي لازم، ساخته شده از رديف بي پاياني از بلوكهاي لخت كه مردم رو
توخودشون جا مي دادن، مردمي كه بيشتر متعلق به يك گروه بودن، چه بر اساس مذهب، طبقه اجتماعي،
اصالت يا همه اينها.
اين شهر نشيني خرابه اي، ثابت شد كه عامل محسوسي در ايجاد جنگ بود. درگيري خيلي راحت تر شكل
ميگيره، بين مناطقي كه از قبل دسته بندي شدن-- جايي كه "ديگران" زندگي ميكنند. رشته هايي كه شهر
رو متصل به هم نگه ميداشت-- چه اجتماعي، در يك ساختمان، يا اقتصادي، از طريق معاملات بازار، يا مذهبي،
از طريق همزيستي شان-- همه در مدرن سازي بي هدف و گمراهِ ساختمانها گم شدن.
اجازه بدين موضوعي رو بگم. وقتي در مورد شهر نشيني ناهمگون در جاهاي ديگه ي دنيا مي خونم،
مثل محله هاي نژادي و قومي در شهرهاي بريتانيا يا اطراف پاريس و بروكسل، متوجه آغاز يك نوع
بي ثباتي ميشم از هموني كه در سوريه به طرز مصيبت باري شاهدش بوديم.
ما بد جوري شهرها رو نابود كرديم، مثل حُمص، حلب، دَرعا و شهرهاي ديگه، و تقريبا نيمي از جمعيت كشور
بي خانمان شدن.
اميدوارم كه جنگ به پايان برسد، و سوالي كه منِ آرشيتكت، بايد بپرسم، اينه: چگونه باز سازي كنيم؟
قواعدي كه اين بار بايد ازشون پيروي كنيم كه جلوي تكرار همان اشتباه را بگيريم چيا هستن؟ از ديد من،
تمركز اصلي بايد روي ايجاد اماكني باشه كه به مردمش حس تعلق بده معماري و طراحي بايد بعضي از ارزشهاي
سنتي رو باز پس بگيرن، شرايطي به وجود بيارن براي همزيستي و صلح، ارزشهاي زيباييي كه به جاي تظاهر،
دسترسي و سادگي رو به نمايش بگذاره، ارزشهاي اخلاقيي كه مشوق پذيرش و سخاوت باشه، معماريي كه
براي لذت همگان هست، نه گلچيني از آدمها، همانطور كه در كوچه هاي تاريكِ شهر اسلامي بود، طراحيِ تركيبي
باشه كه حس اجتماعي رو ترغيب كنه.
در حُمص محله اي هست به نام "بابا اَمر" كه كامل تخريب شده. تقريبا دو سال پيش من طرحي رو ارائه كردم به
مسابقه خانه سازي UN براي بازسازي اين محله. ايده من ايجاد يك بافت شهري بود، كه از يك درخت الهام گرفته
بود، قادر به رشد و گسترش طبيعي، با انعكاسي از پلهايي سنتي كه روي كوچه هاي قديمي معلق بودند،
و آپارتمانها رو در بر داشتند، حياطهاي خصوصي، مغازه ها، كارگاه ها، پاركينگها، مكانهاي بازي و تفريح، و درختها
و فضاهاي با سايهبان. عالي نيست، مشخصا. اين طرح رو در چند ساعتي كه برق داريم، كشيدم. راههاي زيادي
براي بيان تعلق و اجتماع در معماري هست. ولي اون رو با بلوكهاي جدا، جداي تنها مقايسه كنيد كه توسط پروژه
رسمي براي بازسازي "بابا اَمر" پيشنهاد شد.
معماري، محوري نيست كه تمام زندگي بشريت حولش بچرخد، ولي قدرت آن را دارد كه فعاليتهاي بشري را تلقين
يا حتي شكل دهد. در اين راستا اسكان، تلفيق هويت و اجتماع همه محصول و سازنده شهرسازي موثر هستن.
شهرسازي اصيل و زيباي شهر قديمي اسلامي و يا خيلي از شهرهاي قديمي اروپا براي مثال،
يكپارچگي را تشويق مي كنند، در حالي كه رديفهاي بي روحِ خانه ها يا برجها، حتي وقتي لوكس هستن موجب
ترويج تنهايي و "غريبگي" هستن. حتي چيزهاي ساده مثل اماكن زيرسايه يا گياهان ميوه دار يا آب آشاميدنيِ
داخل شهر ميتواند تفاوت ايجاد كند در اينكه مردم چه حسي نسبت به محلشان دارند، و اينكه آيا آن را محلي با
سخاوت مي بينند، كه مي بخشد محلي كه ارزش نگهداري دارد، ارزش حمايت، يا اينكه جايي مي بينند كه غريب
است، پُر از نطفه خشم. براي آنكه محلي بخشنده باشد، معماريش بايد بخشنده باشد.
محيط ساخته شده ما مهم است. بافت شهر ما در بافت روحمان، منعكس است. و چه به شكل يك زاغه نشين
بتُنيِ بي قاعده، يا خانه سازيهاي اجتماعي خراب شده، يا شهرهاي قديميِ لگد مال شده، يا جنگلهايي از آسمان
خراش ها، الگوهاي شهرسازي معاصر كه در تمام خاورميانه ظهور يافته اند يكي از دلايل حس غُربت و از هم
گسيختگي جوامع ما بوده اند.
مي تونيم درس بگيريم. ميتونيم ياد بگيريم از يه راهِ ديگه، كه چگونه يك معماري بيافرينيم كه فقط در خدمت ابعاد
عملي و اقتصادي زندگي مردم نباشد، بلكه پاسخ گوي نيازهاي اجتماعي، معنوي و روانشناختي شان هم باشد.
اين نياز ها قبل از جنگ سوريه كامل ناديده شده بودن. ما بايد دوباره شهرهايي ايجاد كنيم كه ساكنانش، اونو با
هم قسمت كنن. اگر چنين كنيم، مردم نياز نخواهند داشت كه در پي هويتي متضاد با هويت هاي اطرافشون
باشن، چرا كه ديگه همه احساس ميكنن تو خونه خودشون هستن.
- یکشنبه ۲۸ مهر ۹۸ ۰۹:۴۲ ۷۰ بازديد
- ۰ نظر
صحبت هاي علي اعطا سخنگوي شوراي شهر تهران درخصوص صنعت ساختمان برج ميلاد
نشست خبري به بزرگداشت هفته ناجا اشاره كرد و اظهار داشت: نهاد پليس و شهرداري همزاد يكديگر هستند
و در تاريخ كشور در يك مقطع زماني پديد آمدهاند.همچنين در 100 سال اخير يزيديه و بلديه ميزان همكاري قابل
قبول و مطلوبي داشته و سطح درك متقابل جايگاه يكديگر دارند.
* لايحه ماليات بر ارزش افزوده يك خطر بالقوه براي شهر
سخنگوي شوراي شهر تهران در ادامه به موضوع لايحه ماليات بر ارزش افزوده اشاره كرد
و عنوان داشت: اين روزها در مجلس اين لايحه مطرح است و بسيار اهميت دارد. پس از سالها اين موضوع
در آستانه تعيين تكليف شدن است و از سه منظر ميتوان يك خطر بالقوه براي صنعت ساختمان شهر باشد.
وي تصريح كرد: به نمايندگي از شوراي شهريها از نمايندگان مجلس درخواست داريم كه در آستانه تصميمگيري
در اين رابطه به دغدغه شوراي شهر و شوراي عالي استانها توجه كنند.
* برنامه پنج ساله شوراي شهر در صحن مطرح ميشود
سخنگوي شوراي شهر تهران به برگزاري جلسه امروز كميسيون تلفيق شوراي شهر اشاره كرد
و بيان داشت: در اجراي ماده 94 برنامه پنجساله سوم شهرداري به زودي مادهواحدهاي ارائه ميشود
و بر اساس آن برنامه پنج ساله سوم در صحن مطرح خواهد شد.
* اختلافات حقوقي دليل مرتفع نشدن گودال اطراف برج ميلاد
اعطا صنعت ساختمان درباره گودال پر خطر اطراف برج ميلاد گفت: در مجموعه ضوابط و مقررات تعريفي براي گودال پر خطر نداريم حدود يكسال و نيم پيش رئيس سازمان نظام مهندسي تهران اعلام كرد كه 200گود پرخطر در پايتخت وجود دارد كه ما آنها را بررسي كرديم و مشخص شد برخي به دليل مشكلات مالي،حقوقي و ... پيگيري برايش نشده است كه شهرداري اقداماتي جهت بررسي اين موضوع انجام داد و كميته عمران شورا نيز فعاليتش را آغاز كرد. بر همين اساس گودهاي با اولويت و آنهايي كه هشدار جدي در زمينه آنها داده شده بود پيگيري شدند و قرار شد بقيه را به تدريج مقاومسازي كنند.
* گزارشي از دستگيري سارق مجسمه قيصر ندارم
سخنگوي شوراي شهر تهران در مورد جزئيات دستگيري سارق مجسمه قيصر گفت: يگان حفاظت شهرداري اعلام كرده كه سرديس و سارق شناسايي شده و موفق به دستگيري سارق هم شدهاند كه ما گزارشي در اين زمينه از جزئيات نداريم و تنها از طريق اخبار متوجه آن شدهايم.
* دو طبقه شدن بزرگراه صدر بدون مطالعه بود
اعطا در پاسخ به سوالي در مورد اظهارنظرهاي رئيس شوراي شهر در مورد عدم كارايي برج ميلاد و بزرگراه صدر گفت: دو طبقه شدن بزرگراه صدر بدون مطالعه بوده البته پس از تصميم قطعي در اين زمينه مطالعات فني و مهندسي انجام شد ولي سابقه توجيه ساخت آن بدون مطالعه بوده است و در هيچ طرح مصوبي چنين امري مدنظر نبود.
*ساخت برج ميلاد ضرورت نداشت
سخنگوي شوراي شهر تهران در مورد برج ميلاد گفت: به لحاظ كاركردي اين برج يك برج مخابراتي است و زماني كه ساخته شد دو دهه بود كه در دنيا به لحاظ فني برجهاي مخابراتي ساخته نميشد كه به نظرم اين مجموعه از هزينههاي يكه براي برج ميلاد صرف شد بايد به اولويتهاي ديگر اختصاص مييافت.
* اجلاس بزرگ شوراياريها در پايان هفته
اعطا در مورد شوراياريها گفت:پنجشنبه هفته جاري نشستي با حضور شوراياران خواهيم داشت و در اين نشست همه منتخبين دعوت شده و اجلاسي براي آنها آغاز ميشود اين مراسم در سالن اجتماعات وزارت كشور است و همه مديران شهري، شوراي شهريها، معاون رئيسجمهور و حتي وزير كشور براي حضور در آن دعوت شدهاند.
* ضرورت نظارت عمومي در سامانه شفافيت
اعطا پروژه ساختماني به سامانه شفافيت و ساز و كار آن اشاره كرد و 'گفت:مدتي پيش برخي از رسانهها به اين سايت معترض بودند و معتقد هستند كه مسئوليتها و هدفهايي كه قرار است در راستاي راهاندازي اين سايت باشد مورد توجه قرار نگرفته كه ما اين موضوع را قبول داريم و معتقديم كه اشكالات و ايراداتي وجود دارد.
* جزئياتي جديد از حادثه سقوط جرثقيل در تهران
اعطا در مورد سقوط جرثقيل در صنعت ساختمان در ابتداي هفته جاري گفت: جهت بررسي ابعاد اين حادثه ديروز جلسهاي برگزار شد و بررسيهايي انجام گرفت كليت موضوع به لحاظ ساختار مديريت ايمني در شهرداري تهران دچار اشكال است كه ما اين موضوعات را احصا كرديم و به آن واقف هستيم.رئيس كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر مكاتباتي با شهردار تهران داشته و خواستار بازنگري در HSC (ساختار مديريت ايمني در شهرداري تهران ) داشته است.
وي گفت:اين موضوع در راستاي افزايش هماهنگي و تعامل مؤثر در همه سطوح لازم است از طرفي اين حادثه متأسفانه منجر به فوت دو تن از شهروندان شد و جلسهاي با معاون شهردار آقاي يزداني داشتيم كه جزئيات بررسي شود و مشخص شود مقصر چه كسي است.
وي تصريح كرد: پيمانكار طرف قرارداد شهرداري نبود و زمين واگذار به بهرهبردار شده بود طرف قرارداد بهرهبردار بوده است و موضوع پيچيدگيهاي حقوقي دارد و بررسيهاي دقيق نياز دارد و ما به جد پيگير هستيم.
- چهارشنبه ۲۴ مهر ۹۸ ۱۱:۵۶ ۹۲ بازديد
- ۰ نظر
پايتون
اين زبان تاكنون توسط شركت يا سازمانهاي مطرح زيادي مورد استفاده قرار گرفته و در طراحي سايت و
برنامههاي كاربردي زيادي نيز از آن استفاده شده است كه از جمله اين موارد ميتوان به: reddit ،Pinterest
،Instagram (شبكههاي اجتماعي) / Google (موتور جستجوگر و نيز سرويس يوتيوب) / Yahoo (سرويس نقشه) /
IBM ،Intel ،Cisco ،Seagate (تست سختافزار) / Dropbox (سرويس ميزباني ابري فايل) / EVE Online
(بازيهاي آنلاين) / NASA ،Los Alamos (امور علمي) / iRobot (رباتيك) / Pixar ،Industrial Light and Magic
،Walt Disney (ساخت فيلمهاي انيميشن) / BitTorrent (اشتراك فايل نظير به نظير) / CIA (وبسايت) / PayPal
(سيستم انتقال پول آنلاين) / Mercurial (سيستم كنترل نسخه) / ESRI (نقشهبرداري در برنامه GIS) و بسياري
ديگر [4] اشاره نمود.
نكته مهم در مورد زبان برنامهنويسي پايتون، انواع پيادهسازي (Implementation) آن است. تاكنون از اين زبان
پيادهسازيهاي گوناگون و با اهداف متفاوتي توسعه يافته است كه از اين بين ميتوان به Jython (خاص ماشين
مجازي جاوا)، IronPython (خاص چارچوب NET. مايكروسافت)، PyPy (با هدف سرعت اجراي بيشتر)، Stackless
(با هدف اجراي بهتر برنامههاي چندنخي) و البته CPython اشاره نمود.
ويژگي ها
پايتون يك زبان برنامهنويسي طراحي سايت رايگان، متن باز (Open Source) و با بياني كاملتر، آزاد است كه
هماكنون (يعني از نسخه 2.1 و جديدتر) پروانه آن توسط « بنياد نرمافزار پايتون» PSF اداره ميگردد. پروانه پايتون
سازگار با پروانه GPL3 است، با اين حال به برنامهنويس اين اجازه را ميدهد كه بتواند برنامهاي با سورس بسته
(Closed Source) توليد نمايد.
پايتون يك زبان برنامهنويسي همه منظوره (General-Purpose) است به اين معني كه ميتوان از آن در توسعه طيف
گستردهاي از انواع برنامهها در حوزههاي نرمافزاري گوناگون بهره برد؛ از جمله در توسعه برنامههاي تحت وب و
برنامههايي با قابليت « واسط گرافيكي كاربر» (GUI).
پايتون يك زبان برنامهنويسي به همراه مجموعه بزرگي از قابليتهاي از پيش آماده و قابل حمل است كه به عنوان
كتابخانه استاندارد آن شناخته ميشود. همچنين در كنار اين كتابخانه ميتوان از طيف بسيار وسيعي از
كتابخانههاي شخص ثالث (Third-Party) پايتون نيز بهره برد. كتابخانههاي شخص ثالث ابزارهاي مفيدي را در امور
فرواني همچون: برنامهنويسي علمي ~ NumPy ،SciPy / پردازش زبانهاي طبيعي NLTK / ارتباط درگاه سريال
PySerial / ايجاد بازيPyGame ،Pyglet ،PyOpenGL ،PySoy / هوش مصنوعي PyBrain / ايجاد وب سايتDjango
،Flask ،Bottle ،CherryPy / پردازش تصويرPIL/Pillow ،PythonMagick / واسط گرافيكي كاربر PyGtk ،PyQt
،WxPython / كار با اسناد rdflib / pdf / رمزنگاري PyCrypto ،pyOpenSSL ،cryptography و بسياري ديگر... كه
مدام در حال توسعه هستند و بر تعداد و تنوع آنها نيز افزوده ميشود را در اختيار برنامهنويسان پايتون قرار
ميدهند.
پايتون يك زبان برنامهنويسي طراحي سايت پويا (Dynamic) بوده و نيز از قابليت مديريت خودكار حافظه برخوردار
است. اين زبان شباهتهايي با TCL ،Perl ،Ruby ،PHP يا ديگر زبانهاي برنامهنويسي پويا دارد. در اين نوع زبانها
برخلاف زبانهاي ايستا (Static) مانند C++ ،C و Java نيازي به تعريف صريح نوع متغيرها (Variables) نيست و
همچنين نوع متغير در طول برنامه قابل تغيير است. در زبانهاي پويا متغيرها از خود نوعي ندارند و تصميم گيري
براي تخصيص نوع در زمان اجرا (RunTime) انجام ميپذيرد.
تفاوت عملكرد كامپايلر و مفسر
يك كامپايلر (در زبانهاي كامپايلشده) تمامي سطرهاي سورس كد برنامه را به صورت يكجا خوانده و سپس با
ساخت يك فايل جديد و مستقل از سورس كد با نام «كد مقصد يا آبجكت كد» (Object Code) يا فايل اجرايي
(Executable) عمل ترجمه به زبان ماشين را پايان ميبخشد. برنامه حاصل از كامپايلر توانايي هر چند بار اجرا در
رايانه مقصد، بدون نياز به كامپايل دوباره را دارد، اما فاقد حملپذيري بوده و كاربر نهايي نيز به هيچ عنوان توانايي
دسترسي به سورس كد برنامه و تغيير يا ويرايش آن را نخواهد داشت. اما يك مفسر (در زبانهاي تفسيرشده)
سورس كد برنامه را به صورت سطر به سطر ميخواند و هر سطر را به صورت جداگانه به زبان ماشين ترجمه و
سپس بلافاصله آن را اجرا ميكند. به اين صورت كه هنگامي يك سطر در حال اجراست در همان لحظه سطر بعدي
در حال ترجمه به زبان ماشين ميباشد. برنامههاي نوشته شده با زبانهاي برنامهنويسي تفسيرشده براي هر بار
اجرا در رايانه هدف نياز به تفسير دوباره دارند. اين تفاوت عملكرد گرچه باعث كاهش سرعت اجراي برنامههاي
تفسيرشده نسبت به برنامههاي كامپايلشده ميشود ولي خواندن سطر به سطر كدها در مفسر علاوه بر قابليت
تشخيص خطاي بهتر، اين امكان را بوجود ميآورد كه هر كاربري بتواند حتي در زمان اجراي برنامه سورس كد را
ويرايش و تغيير دهد؛ اين دسته از زبانها در مواقعي كه پيوسته نياز به افزودن ويژگيهاي متفاوت به برنامه است
بسيار مورد توجه قرار گرفتهاند.
پايتون يك زبان برنامهنويسي قابلحمل (Portable) است. ميتوان گفت سورس كد برنامهاي به اين زبان قابليت
اجرا در هر رايانهاي را دارد. بايتكد پايتون شبيه به زبان ماشين است ولي با اين تفاوت كه مخصوص هيچ ماشين
(يا رايانه) خاصي نيست. در مقابل، وقتي سورس كد برنامهاي توسط كامپايلر به زبان ماشين ترجمه ميشود،
نتيجه آن فايلي است كه تنها در ماشينهايي كه اين كد براي آنها (متناسب با معماري پردازنده) ترجمه شده
است، قابل اجرا ميباشد ولي بايتكد پايتون به كمك ماشين مجازي خود اين توانايي را دارد كه در هر ماشيني
اجرا گردد.
كارايي
معمولا افراد در مواجه با يادگيري زبان پايتون نگرانيهايي در مورد كارايي (Performance) برنامههاي توسعه يافته
با اين زبان خواهند داشت به خصوص در جايگاه مقايسه با زبان Java، به هر حال پايتون يك زبان تفسيرشده است
و در اجرا سرعت كمتري نسبت به زبانهاي كامپايلشده مانند C و Java خواهد داشت. معمولا كارايي بالا برابر با
سرعت بالاست ولي قضاوت در مورد كارايي به اين سادگي درست نيست!در بسياري از كاربردها سرعت پايتون
كاملا قابل قبول است، وجود بايتكد موجب افزايش سرعت در اجراهاي بعدي برنامه ميشود و نكات برنامهنويسي
زيادي براي بهبود سرعت اجرا در پايتون وجود دارد كه در اين كتاب به تدريج اشاره خواهد شد. نبايد فراموش كرد كه
يكي از مهمترين عاملهاي كارايي داشتن الگوريتمي بهينه است و البته نوشتن ماژولها به زبان C نيز موجب
افزايش قابل توجه كارايي پايتون ميشود - پايتون كند است اگر اشتباه استفاده شود - با اين وجود در حالت عادي
اگر هزار مورد وجود داشته باشد كه پايتون براي آنها بهترين انتخاب باشد، سرعت يكي از آنها نخواهد بود و براي
توسعه طراحي سايت برنامههايي كه سرعت اجرا نقش بسيار تعيين كنندهاي دارد بايد از زبانهاي ديگري استفاده
نماييد.
نسخه ها
در يك سير تاريخي، نسخه پايدار 2.0 در شانزدهم اكتبر سال ۲۰۰۰ ميلادي و در ادامه نسخه 1.6 منتشر (Release) ميشود؛ پس از آن نيز توسعه پايتون به همان صورت پيشين ادامه مييابد تا اين كه در دسامبر سال ۲۰۰۸ ميلادي نسخهاي از پايتون با شماره 3.0 كه از آن با عنوان ”Python 3000“ يا ”Py3K“ نيز ياد ميشود، با رويكرد شكستن «سازگاري با نسخههاي پيشين»طراحي سايت (Backward Compatibility) منتشر ميگردد. به بيان ديگر: مفسر نسخههاي جديد (3x) پايتون قادر به اجراي سورس كدي كه بر پايه مفسر نسخههاي پيشين تهيه شده است، نخواهد بود. (كه اين اتفاق در جامعه پايتون بسيار بحث برانگيز بوده و هست!)
- چهارشنبه ۲۴ مهر ۹۸ ۱۱:۴۵ ۹۱ بازديد
- ۰ نظر