اينستاگرام ماركتينگ و تاثير سلبريتي هاي معروف در آن

در حال حاضر فضاي مجازي و تعداد فالوئرها (دنبال كننده‌ها) باعث يك خلط مبحث شده است

كه هر كس تعداد فالوئرهاي زيادي داشته باشد را يك سلبريتي يا ستاره بخوانند.

اين افراد تاثير زيادي در اينستاگرام ماركتينگ دارند.

 

در صورتيكه حتي قبل از وجود دنياي مجازي، ما هم ستاره داشته ايم

و هم سلبريتي، مثلا كساني مانند تختي يا فردين هم ستاره بودند

و هم سلبريتي و فقط اسم آنها كافي بود، تا نگاه‌ها را به سوي خود متوجه كند،

ولي كشتي  گيري مانند عبدالله موحد ستاره بود اما سلبريتي خير. اگرچه تعداد مدال‌‌هاي طلاي او بيشتر از تختي است.

 

گاهي اوقات تعريف اين واژه يا كساني كه اين واژه به آنها اطلاق مي گردد،

باعث سردرگمي مخاطب مي شود و در بعضي موارد حتي به اشتباه واژه "سلبريتي"

را به جاي واژه هاي ديگري چون ستاره، سوپر استار يا حتي محبوب و دوست داشتني به كار مي برند.

 

ستاره، سوپر استار يا مگا استار معمولا به كسي اطلاق مي شود كه در يك رشته درخشيده است

و توانايي و تبحر بالا او در آن رشته باعث شده معروف،مشهور و محبوب مردمي باشد.

 

مانند ورزشكاران يا هنرمنداني كه در رشته خودشان به دليل توانايي و قابليتهاي زيادي كه دارند ستاره شده‌اند.

 

اما اينستاگرام ماركتينگ سلبريتي داستانش فرق دارد و در مشهور بودن او ممتاز بودن در رشته فعاليتش دخيل نيست.

يعني مي تواند يك بازيگر معمولي باشد كه به دلايلي ديگر معروف شده است.

 

سلبريتي شدن يك فرآيند چند وجهي است كه عوامل مختلفي در آن نقش دارند

از چهره و فيزيك ظاهري فرد گرفته تا اظهار نظرهاي شخصي، جهت گيري‌ها،

اعمال، رفتار، شكستن تابوها، رد كردن خطوط قرمز و...

 

سلبريتي مي تواند ستاره باشد و يا نباشد، سلبريتي‌ها افرادي هستند

كه به هر دليلي در جامعه معروف شده‌اند و اين سرشناس بودن هيچ ارتباطي

با محبوبيت و وجاهت آنها ندارد، اگرچه مي‌توانند محبوب هم باشند.

 

در واقع اينستاگرام ماركتينگ سلبريتي يك شخصي است كه خودش برند شده است

و به همين دليل حضور اسم او در هر جايي و به هر دليلي توجه برانگيز است.

در همين راستا بحث مشاهير را هم مي توان اشاره كرد مشاهير هم كساني هستند

كه اسمشان برند است و فقط اسمش براي او كافي است.

 

محمدرضا شجريان كه جداي از استاد آواز بودن بنابر نوع زندگي، فعاليت‌ها و ...

در جامعه به عنوان هنرمندي محبوب و دوست داشتني پذيرفته شده است

و اين سيل اقبال عمومي در گذر زمان او را در جايگاه مشاهير اين سرزمين قرار مي‌دهد،

اما كسي چون امير تتلو سلبريتي است او استاد آواز و موسيقي نيست

اما در فضاي موسيقي خودش موفق هم بوده است اما بنابر شكل زندگي،

جهت گيري‌ها، حركات و گفتارش هيچ گاه به آن مقبوليت و محبوبيت نزد عامه جامعه دست نيافته است.

 

براي اينستاگرام ماركتينگ سلبريتي شدن توجه رسانه‌ها، استفاده شركت هاي تبليغاتي و تجاري،

نزديكي به سياستمداران و... نقش دارند. (نمونه آن ديدار امير تتلو و آقاي رئيسي در جريان فضاي تبليغات انتخابات رياست جمهوري دوره قبل)

 

سلبريتي مي‌تواند هنرمند، ورزشكار، سياستمدار و يا حتي يك شخص عادي جامعه،

يا يك فرد منفور باشد كه به هر دليلي سرشناس شده است

و تعداد زيادي از افراد جامعه او را مي شناسند و اتفاقات مربوط به او را دنبال مي كنند.

 

شايد كسي در رشته تخصصي خود ستاره باشد ولي سلبريتي نباشد

اما در همان رشته شخصي سلبريتي است اما ستاره نيست.

مثالي مي‌زنم تا بيشتر روشن شود: كيم كارداشيان يك سلبريتي است اما ستاره بازيگري يا مدلينگ نيست،

اگرچه در زمينه مدلينگ فعاليت داشته و دارد، اما در اين رشته هرگز نتوانسته ستاره اي مانند "جيزل بوندشن"

، "آلساندرو امبروسيو" يا "آدريانا ليما" باشد، اما كيم كارداشيان به دلايل مختلف شهرتش از آنها بيشتر است.

 

يا اگر بخواهم مثال وطني اينستاگرام ماركتينگ بزنم كسي مانند محمدرضا گلزار يك سلبريتي است

اما او را نمي توان يك ستاره بازيگري دانست. او هر جا حضور داشته باشد

جنجالي و پر سرو صدا خواهد بود چون خصوصيت سلبريتي اينست،

يك سلبريتي مهمترين وجه مشخصه اش اسم اوست كه برند شده است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.