تفاوت دسته و برچسب در وردپرس | مقايسه دسته و برچسب در وردپرس

به كار بردن دسته و برچسب در وردپرس

قبل از اينكه وارد مبحث اصلي يعني مقايسه دسته و برچسب در وردپرس شويم، بايد بدانيم دسته و برچسب در وردپرس چيست؟ با اينكه قبلا در مورد اين دو گزينه در سري آموزش وردپرس برايتان مقاله نوشتيم اما بصورت اجمالي توضيحي را ارائه مي‌كنيم.
در وردپرس هر دو گزينه دسته و برچسب نوعي طبقه‌بندي محسوب مي‌شوند. در واقع امكان نظم‌دهي مطالب و محتواي سايت را براي استفاده راحت فراهم مي‌كنند. زماني كه كاربر وارد وبسايت شما مي‌شود به كمك همين دسته‌ها و برچسب‌ها مي‌تواند مطلب مورد نظر خود را جستجو كرده و به راحتي بيابد. در واقع نوعي رابط هستند كه محتواها را به هم ربط داده و مانند يك زنجير به هم متصل مي‌كنند به شرطي كه درست و به جا استفاده شوند.

تفاوت دسته و برچسب در وردپرس

sorting- تفاوت دسته و برچسب در وردپرس

دسته‌ها براي گروه‌بندي گسترده‌اي از محتواي وبسايت استفاده مي‌شوند. دسته‌ها در واقع بايد همان موضوعات اصلي و عمومي سايت شما باشند كه افراد با مشاهده آن‌ها به هدف اصلي سايت پي ببرند. در واقع كاربران با كمك آن‌ها به راحتي به هدف اصلي خود رسيده و مطلع هستند كه در چه زمينه‌اي مطالعه مي‌كنند. دسته‌ها سلسله مراتبي هستند پس شما امكان ساخت زير دسته يا همان دسته فرزند را نيز داريد و مي‌توانيد آن‌ها را گسترش دهيد.

برچسب‌ها در واقع جزئياتي از مطلب و محتواي شما را شرح مي‌دهند. برچسب‌ها را به عنوان كلمات موجود در فهرست سايت خود در نظر بگيريد. آن‌ها را مي‌توان يك دسته‌بندي كوچك و داخلي در سايت در نظر گرفت كه امكان سلسله مراتبي بودن ندارند.
براي اينكه در تفاوت دسته و برچسب در وردپرس ارائه بهتري داشته باشيم، نظر شما را به مثال در اين زمينه جلب مي‌كنيم…

مثالي از مقايسه دسته و برچسب در وردپرس

diffrence- مقايسه دسته و برچسب در وردپرسمقايسه دسته و برچسب

فرض كنيد بلاگي شخصي داريد كه در آن درباره زندگي خود مي‌نويسيد. دسته‌بندي‌هاي شما مي‌تواند شامل: موسيقي، غذا، مسافرت، مطالعه، كار و… باشد. حال فرض كنيم مقاله‌اي را درباره غذا و خوراك روزانه خود مي‌نويسيد. مسلما بايد دسته غذا را به ان اختصاص دهيد و اما برچسب‌هايي مانند فست‌فود، غذاي سنتي، غذاي خانگي و… را براي آن در نظر مي‌گيريد.

تفاوت‌هاي بزرگ دسته با برچسب

در مقايسه دسته و برچسب در وردپرس، بزرگ‌ترين تفاوتي كه به چشم مي‌خورد اين است كه حتما بايد از دسته‌ها استفاده كنيد اما استفاده از هر برچسبي ضروري نيست! زماني كه شما از هيچ دسته‌اي استفاده نكنيد، مطلب شما با گزينه دسته‌بندي نشده مواجه مي‌شود. گاهي افراد اين گزينه را به ساير يا كلمات اين‌چنيني تغيير مي‌دهند؛ اما به هر حال با اين‌كار شما محتواي خود را ميان آسمان و زمين رها كرده‌ايد و به آن ارزشي نمي‌بخشيد.

در تفاوت دسته و برچسب در وردپرس، تفاوت چشم‌گير ديگري نيز وجود دارد. آن هم تفاوت در آدرس آنهاست. زماني كه از يك ساختار پيوند يكتاي استاندارد در وردپرس استفاده كنيد، در دسته و برچسب با پسوندي رو به رو خواهيد شد كه به عنوان نمونه مشاهده مي‌كنيد:

http://yoursite.com/category/food/

http://yoursite.com/tag/food/

همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد كلمه category براي دسته و كلمه tag براي برچسب قبل از نامك اصلي مي‌آيد.

در نهايت بايد اين را بگوييم كه مطالب موجود در يك دسته مي‌توانند از هم متمايز باشند اما برچسب‌هايي كه براي يك مقاله گذاشته مي‌شود بايد حتما مطالب ديگر مرتبطي را نيز نمايش دهد در غيراينصورت اصلا لازم نيست از برچسب‌ها استفاده كنيد.

چه استانداردي در تعداد دسته‌ها وجود دارد؟

category number- تعداد دسته ها بررسي تعداد دسته ها بصورت استاندارد

تا وردپرس 2.5 هيچ پشتيباني از برچسب‌ها نمي‌شد و در واقع وجود نداشتند. به همين دليل افراد مجبور بودند از دسته‌ها براي توضيح جزئيات يك نوشته استفاده كنند. با اضافه شدن امكان برچسب گذاري، امكان خوبي براي بهبود محتوا ايجاد شد.
از آن پس در انتخاب و ساخت دسته‌ها محدوديتي ايجاد شد كه تعداد آن با توجه به پيچيدگي سايت شما متفاوت است. در واقع دسته، گروهي از نوشته‌ها را شامل مي‌شود اما براي اينكه بتوانيد بصورت بهينه عمل كنيد حتما از زير دسته‌ها نيز كمك بگيريد. حتما نبايد سايت خود را پر از دسته‌ها كنيد بلكه مي‌توانيد از زير دسته‌ها نيز استفاده نماييد. اين موضوع در رشد وبسايت نيز موثر است.

داشتن 30 دسته كه هر كدام داراي يك الي دو پست هستند، بي‌معنيست. بهتر است 5 دسته مطلوب ايجاد كنيد كه به نوشته‌هاي شما اختصاص يابند. (اين يك مثال است!). با توضيحات اين بخش نيز در تفاوت دسته و برچسب در وردپرس به نتايج جالبي رسيديم. اينكه برچسب‌ها به نوعي مي‌توانند مكمل دسته باشند و از به كار بردن اضافه آن جلوگيري كنند.

چه زماني مي‌توان از زيردسته‌ها استفاده كرد؟

گاهي اوقات درباره موضوعي مي‌نويسيد و به مرور زمان تعداد اين نوشته‌ها خيلي زياد مي‌شود به گونه‌اي كه مثلا 20 برچسب در يك زمينه خاص يافت مي‌شود. در اين موارد مي‌توانيد زير دسته براي آن ايجاد كنيد كه راحت‌تر جستجو شده و پيدا شود.

آيا مي‌توان يك نوشته را به چند دسته اختصاص داد؟

در برخي منابع ادعا مي‌شود كه اختصاص دادن چندين نوشته به يك دسته به سئوي سايت ضربه وارد مي‌كند. اما اين موضوع به هيچ‌وجه درست نيست! زماني كه ما نوشته خود را با دسته‌هاي مختلف مشخص مي‌كنيد، در واقع به كاربر اين امكان را مي‌دهيم تا مطالب را به راحتي بيابد.

آيا در استفاده از تعداد برچسب‌ها با محدوديت رو به رو هستيم؟

در يك كلام خير! اينجا در مقايسه دسته و برچسب در وردپرس مي‌توانيم اين تفاوت را مشاهده كنيم. شما به راحتي مي‌توانيد بيش از 1000 برچسب داشته باشيد و هيچ محدوديتي برايتان مشخص نشده. هر چند اين را بايد در نظر داشت كه هدف برچسب‌ها براي مرتبط كردن مطالب به يكديگر است و نيازي نيست براي هر نوشته تعداد غيراستاندارد برچسب را به كار ببريد. معمولا 4 الي 5 برچسب در هر نوشته ميزان استانداردي است و كفايت مي‌كند. حتي گاهي پيش مي‌آيد كه مطالب شما فاقد برچسب است.

آيا برچسب‌ها شبيه كلمات كليدي كار مي‌كنند؟

بسياري افراد برچسب را با كلمه كليدي اشتباه مي‌گيرند به همين دليل سعي دارند تا جايي كه مي‌شود برچسب‌هاي مشابه و يكسان با كلمه كليدي انتخاب كنند. اما اشتباه مي‌كنند. كلمه كليدي يكي است و هدف مقاله شما را روشن مي‌كند اما برچسب با آن متفاوت است. برچسب‌ها براي ارتباط دادن مطالب به هم به كار مي‌روند.

دسته‌ها يا برچسب‌ها؛ كداميك در سئوي سايت شما تاثيرگذار است؟

يكي از سوالاتي كه در تفاوت دسته و برچسب در وردپرس هميشه مطرح مي‌شود مبحث سئو است. اينكه اين دو مورد تاثيري روي سئوي وردپرس مي‌گذارند؟ پاسخ مستقيم به اين سوال “خير” است. ولي وقتي كاربران راحت به مطالب شما دسترسي پيدا كنند همين خود نوعي كاربرپسند بودن سايت را نشان داده و تاثيرگذار است. اين دو گزينه در وبسايت با يكديگر كار مي‌كنند تا مسير و جهت خوبي را به كاربران ارائه دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.