رشته ي عمران همانند ساير رشته هاي علمي دستخوش تغييرات بسياري بوده است
اما در اين بين نيز افرادي بوده اند كه سرعت انجام تغييرات را بيشتر كرده اند.افرادي كه با
سعي و تلاش خود از هيچ به همه چيز رسيدند و باعث افتخار ما مهندسان عمران شده اند..
در اين مقاله سعي كرديم ۵ شخضيت بزرگ كه رشته ي عمران را تغيير دادند را بررسي كنيم.
۱) جان اسميتون (John Smeaton)
(پدرعلم عمران)
جان اسميتون يك مهندس عمران اهل كشور انگلستان بود كه در ۸ ژوئن سال ۱۷۲۴ ميلادي
به دنيا آمد و در ۲۸ اكتبر سال ۱۷۹۲ چشم از دنيا بست.
او داراي آثار زيادي در زمينهٔ مهندسي عمران ميباشد و به نوعي او را پدر علم عمران دنيا ميشناسند.
جان اسميتون چندين و چند سازه ي عمراني در قالب پل، كانال، بندرگاه و فانوس دريايي طراحي نمودهاست.
جان اسميتون از جمله افرادي بود كه براي اولين بار در رشته ي عمران از آهك هيدراته
در بتن استفاده كرد و از سنگريزه و پودر آجر به عنوان مصالح صنعت ساختمان عمراني نيز استفاده نمود.
از برجستهترين اثر او ميتوان به ساخت فانوس دريايي بر روي صخرههاي ادي استون نام برد
كه در محلي با امواج سهمگين و طوفانهاي شديد قرارگرفته است. قبل از اين فانوس دريايي،
دو فانوس ديگر در اين محل ساخته شد كه توسط طوفان از بين رفت.اين فانوس در نوع خود
يكي از سازه هاي مهشر عمران ميباشد
همچنين جان اسميتون در تاريخ، كشف و توسعه ي رشته ي عمران در بخش سيمان مدرن
بسيار نقش مهمي دارد زيرا كه تحقيق هاي بسيار او بر روي آهك هيدراته در نهايت منجر به كشف سيمان
پرتلند شد و سيمان پرتلند منجر به ظهور مجدد بتن به عنوان يك مصالح صنعت ساختمان مدرن عمراني شد
۲) بنجامين رايت (Benjamin Wright)
بنجامين رايت (۱۰ اكتبر ۱۷۷۰ – ۲۴ اوت ۱۸۴۲) يك مهندس عمران از كشور آمريكا بود كه مهندس ارشد
عمران كانال اري و كانال چزاپيك و اوهايو بود.
بنجتمين رايت ۱۰اكتبر سال ۱۷۷۰ به دنيا آمد و در ۲۴ اوت ۱۸۴۲ چشم از دنيا بست.
رايت در سال ۱۷۸۹، در سن ۱۹ سالگي، با خانواده اش به فورت استونيكس (در حال حاضر نيويورك) نقل مكان
كرد، جايي كه او را به يك زمين شناس و مهندس عمران حرفه اي تبديل كرد.
دهه بعدي زندگي اش ، به عنوان مهندس زمين شناسي و صنعت ساختمان به ويژه مهندسي براي
ساخت كانال اري و بعدها كانال چزاپيك و اوهايو سپري شد.
بنجامين رايت علاوه بر كار مهندسي خود، به مجلس قانونگذاري نيويورك منتقل شد و به عنوان
قاضي دادگاه نيويورك منصوب شد.
رايت با فيلوملا واترمن در ۲۷ سپتامبر ۱۷۹۸ ازدواج كرد ولي آنها هيچ گا بچه دار نشدند وفرزندي
را در كنار خود احساس نكردند.
در نهايت روز شمار تقويم به ۲۴ اوت سال ۱۸۲۴ رسيد و لحظه ي وداع اين مرد بزرگ با دنياي هستي شد.
رايت در گورستان سنگ مرمر نيويورك دفن شده است.
۳)اسكواير ويپل(Squire Whipple)
ويپل يك مهندس آمريكايي بود و عموماً به او ((پدر پل هاي فلزي در رشته ي عمران در آمريكا)) گفته مي شود.
او از بچگي به ساخت و ساز علاقه ي بسياري نشان مي داد و با مشاهده ساخت سازه هاي گوناگون
توانست نكات بسياري در اين زمينه ياد بگيرد.
او از اولين افرادي بود كه از آهن به جاي چوب براي افزايش مقاومت پل ها بهره جست و لازم به ذكر است
كه حتي امروزه نيز او به عنوان معدود مهندساني است كه كارهاي فلزيش مورد توجه بسياري قرار گرفته
و داراي ويژگي هاي منحصر به فردي مي باشند.او همچنين موفق به ساخت نيرو سنجي با قدرت
اندازه ۳۰۰ تن شد كه براي وزن كردن كشتي ها و قايق ها در كانال ها مورد استفاده قرار مي گرفت
و در آن زمان بزرگترين وسيله براي سنجش وزن قايق ها بود.او همچنين موفق به ساخت دهانه طويل
ذوزنقه اي پل هاي راه آهن در سيستم ريلي نيويورك شد.
۴)الكساندر گوستاو ايفل(Alexandre Gustave Eiffel)
گوستاو ايفل از چهرههاي مهم مهندسي عمران در قرن نوزدهم و بيستم و طراح برج ايفل است.
خانواده گوستاو ايفل در قرن ۱۸ ميلادي از آلمان به فرانسه مهاجرت كردند و نام خانوادگي ايفل
را از روي كوهي كه در سرزمين اصليشان در غرب آلمان قرار داشت برداشتند.
گوستاو ايفل به تحصيل علاقهاي نداشت و معمولا سركلاس درس كمترين
نمرات را ميگرفت. وي در آن دوران اعتقاد داشت كه مدرسه وقت تلف كردن است.
اما دو سال آخر دبيرستان يكي از معلمهايش تاثير عميقي بر وي گذاشت
و گوستاو به شدت به ادبيات و تاريخ علاقهمند شد و با جديت به مطالعه پرداخت
و توانست از دبيرستان فارغالتحصيل شود.
بعد از چند ماه كار بدون حقوق نزد يك مهندس راهآهن سرشناس
در حيطه ي مهندسي عمران رفت و در آنجا بهعنوان منشي مشغول به كار شد و اين اولين كار
با دستمزد وي بود. اما شركت عمران جديد بعد از مدتي ورشكست شد ولي آن مهندس راهآهن
كه صاحب شركت نيز بود، گوستاو را براي كار در يك شركت بزرگ معرفي كرد و گوستاو ايفل
در آنجا مشغول به كار شد و توانست با شگفتي تمام يك پل فلزي را براي راهآهن آلمان طراحي كند
و بسازد كه موجب جهش بزرگي در كار شد. بعد از گذشت چند وقت به وي پيشنهاد كار در چند
كارخانه بزرگ داده شد و گوستاو پيشنهاد كار بهعنوان رئيس مركز طراحي و تحقيقات را پذيرفت.
بهعنوان اولين كار، گوستاو يك پل فلزي در شهر بردو و روي رودخانه گارون ساخت كه موفقيت بزرگي
نيز براي شركت وي به همراه داشت. به مرور گوستاو ايفل بهعنوان يك نابغه در طراحي و ساخت
سازههاي فلزي در سراسر فرانسه شناخته شد. در دهه ۱۸۷۰ ايفل شروع به اجراي پروژههاي بزرگ
در خارج از فرانسه كرد كه براي مثال ميتوان به ايستگاه مركزي راهآهن در شهر بوداپست اشاره كرد
كه يكي از نمونههاي نادر از كارهاي گوستاو ايفل است و جنبه تاريخي در زندگي حرفهاي او دارد.
گوستاو ايفل نقش مهمي در ساخت مجسمه آزادي ايفا كرد، زماني كه وي بهعنوان مهندس
در طراحي و صنعت ساختماني سازه داخلي مجسمه از سوي آگوستو فردريك طراح و معمار فرانسوي
مجسمه آزادي، انتخاب شد، طرح اوليه و ساختار داخلي را كاملا تغيير داد. ايفل مخالف ساخت مجسمه
بهصورت يكپارچه با اين ابعاد بود، چراكه فشار كار در اين حالت بسيار افزايش يافته و خطر تخريب آن نيز
بيشتر ميشد، به همين دليل تصميم گرفت از سازه فلزي در درون مجسمه بهعنوان اسكلت استفاده كند.
طرحي كه ايفل براي ساخت مجسمه آزادي ارائه كرد، بعدها موجب خلق سبك ديوار پردهاي شد كه امروزه
نيز از آن استفاده ميشود.
ساختن برج ايفل در اول ژوئيه سال ۱۸۸۷ شروع شد و عمليات آن دو سال و دو ماه طول كشيد و ۸۵۰ نفر
براي ساخت آن همكاري كردند. اين برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده و براي اتصال آنها از
دو و نيم ميليون پيچ مهره و ميخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است كه در زمان خود
مرتفعترين برج جهان بوده است. وزن برج ايفل بيش از ۱۰ هزار تن است كه ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.
برج ايفل براي نمايشگاه جهاني پاريس در سال ۱۸۸۹ و بزرگداشت يكصدمين سالگرد انقلاب
فرانسه ساخته شده بود. از بين ۷۰۰ طرح پيشنهادي كه در مسابقه طراحي به ثبت رسيده بود،
طرح گوستاو ايفل به اتفاق آرا انتخاب شد. طراحي برج ايفل الهامبخش معماران و مهندسان
اَبَرآسمانخراشهاي صنعت ساختمان معاصر بوده است.
۵)اشرف حبيب الله(Ashraf Habibullah)
تمامي مهندسان عمران با نرم افزار ETABS كار كرده اند و با آن كم و بيش آشنايي دارند.جالب است بدانيد كه نرم افزار ايتبس كه مخصوص رشته ي عمران و صنعت ساختمان ميباشد توسط اشرف حبيب الله به وجود آمد و جزء اولين نرم افزارهايي عمراني بود كه براي PC معرفي شد و دنياي طراحي سازه را دچار تغيير و تحولات گسترده اي نمود. از آقاي اشرف حبيب الله به دليل اين كار چندين بار تقدير به عمل آمده و به او جوايز متعددي در همايش هاي عمراني تعلق گرفته است.
- شنبه ۱۱ آبان ۹۸ ۱۱:۳۴ ۹۶ بازديد
- ۰ نظر