مزايا و معايب ايميل ماركتينگ در مقايسه با ديگر روش‌هاي بازاريابي

ايميل ماركتينگ چيست؟

اساساً ايميل ماركتينگ يا بازاريابي ايميلي هنگامي رخ مي‌دهد كه يك كسب‌و‌كار جهت ترويجِ محصول يا خدمات خود،

پيغامي تجاري با استفاده از پست الكترونيكي (Email) به گروهي از افراد مي‌فرستد،

اما اگر بخواهم تعريف دقيق‎تر Email Marketing را بيان كنم خواهم گفت به ارسال ايميل جهت گسترش رابطه با مشتري بالقوه يا مشتري فعلي،

ايميل ماركتينگ گفته مي‌شود، اين ايميل‌ها معمولاً محتواي تبليغاتي، ترويجي، پيشنهادي و ... دارند

و به منظور كمك به ايجاد وفاداري، اعتماد يا آگاهي از برند ارسال مي‌شوند.

 

جايگاه Email Marketing بر اساس اصول و تعاريف بازاريابي يكي از زيرشاخه‌هاي ديجيتال ماركتينگ است (ديجيتال ماركتينگ خود زير شاخه‌اي از بازاريابي مستقيم محسوب مي‌شود)

ايميل، ابزاري كاملاً انعطاف پذير است كه مي‌تواند طيف گسترده‌اي از محتواها را در خود جاي دهد: متن، عكس، ويدئو، لينك، فايل.

ايميل تقريباً با هر پيغامي كه بازارياب بخواهد بفرستد و به هر طريقي كه بخواهد آن پيغام را ارسال كند، سازگار است.

بنابراين، تعجبي ندارد عده‌اي از بازاريابان خصوصاً در ايران بدون آنكه با ماهيت ايميل ماركتينگ آشنا باشند،

از آن به عنوان ابزاري دمِ‌دستي و فقط صرف انجام دادن نوعي بازاريابي استفاده مي‌كنند.

 

از حق هم نگذريم Email Marketing روشي مؤثر براي در ارتباط ماندن با مشتريان و همچنين ترويج و تبليغ كسب و كار به نظر مي‌رسد، اما به همين سادگي هم نيست.

اجازه دهيد براي شروع، تاريخچه‌اي از بازاريابي ايميلي برايتان بگويم چون باور دارم براي اينكه بدانيم

ايميل ماركتينگ چيست (همچنين به منظور خبره شدن در آن)، دانستن پيشينه در برداشتن گام‌هاي بدون اشتباه بسيار موثر است.

مزايا و معايب ايميل ماركتينگ در مقايسه با ديگر روش‌هاي بازاريابي

گفتيم كه بازاريابي ايميلي به هدف قرار دادنِ مشتري بالقوه يا بالفعل از طريق پست الكترونيكي گفته مي‌شود.

اغلب با به‌كارگيري داده كاوي (Data Mining) مي‌توان از بازاريابي ايميلي براي تحت تاثير قرار دادن مشتري استفاده كرد.

به طور كلي ايميل ماركتينگ، فرم تكامل يافته و ديجيتالي شيوه سنتي بازاريابي پُستي است.

در ادامه مي‌خواهيم به مزايا و معايب Email Marketing نسبت به ديگر روش‌هاي بازاريابي اشاره كنم:

مزاياي ايميل ماركتينگ

  • بازگشت سرمايه (ROI): به زبان ساده ROI يعني چه مقدار پول به ازاي هر ريالي كه يك شركت خرج مي‌كند به جيب آن شركت باز مي‌گردد.
  • بازگشت سرمايه‌ي ايميل ماركتينگ را مي‌توان به طور دقيق محاسبه كرد و ثابت شده است
  • اگر بازاريابي ايميلي به درستي انجام شود، اين بازگشت سرمايه بسيار بالا خواهد بود.

  • در سال‌هاي اخير Email Marketing به عنوان مؤثرترين تاكتيك بازاريابي آنلاين شناخته شده است.
  • در چارت زير به نقل از سايت Marketingschools، مقايسه‌اي بين بازگشت سرمايه ايميل ماركتينگ و چند نوع بازاريابي محبوب در دنيا در سال 2016 ارائه شده است.
بازگشت سرمايه در ايميل ماركتينگ با انواع بازاريابي

 

  • ارزان و سريع: ايميل ماركتينگ به طور قابل توجهي نسبت به روش‌هاي ديگر بازاريابي ارزان‌تر و سريع‌تر است.
  • در ساده‌ترين حالتِ ايميل ماركتينگ، به يك ليست و يك آدرس ايميل نياز است.
  •  
  • انعطاف پذيري: همانطور كه پيش‌تر هم گفتيم، ايميل ماركتينگ هيچ محدوديتي ندارد.
  • هر نوع محتوايي را مي‌توان از طريق ايميل ارسال كرد: متن، عكس، ويدئو، فايل و لينك.

  • شما هر نوع زنگ، سوت و علامت خطري كه بخواهيد را مي‌توانيد ضميمه ايميل كرده و كمپين Email Marketing خود را اجرا كنيد.
  •  
  • رفتار مصرف كننده: با پيشرفت تكنولوژي، فراهم كنندگان سرويس‌هاي ايميل (ESPs) به راحتي مي‌توانند اطلاعاتي در مورد رفتار گيرنده‎ي ايميل به فرستنده بدهند.
  • در نتيجه، سازمان‌ها و شركت‌هايي كه در حجم بالا Email Marketing انجام مي‌دهند مي‌توانند
  • با خريد اين سرويس‌ها از رفتار حجم كثيري از مصرف‌كنندگان نسبت به بازاريابي ايميلي خود مطلع شده و از آن بهره گيرند.
  •  
  • هدف‌گيري مستقيم: بازاريابان ايميلي اين امكان را دارند كه پيغام هدف‌گيري شده و حتي پيام‌هاي شخصي‌سازي شده براي افراد مختلف بفرستند.
  • به عنوان مثال اگر خانمي از يك برند كفش در گذشته خريد كرده باشد، بازارياب با توجه به اينكه از علاقه آن خانم به آن برند كفش مطلع است،

  • مي‌تواند يك ايميل حاوي بن خريد براي او بفرستد. اين در حالي است كه بيشتر كانال‌هاي بازاريابي،
  • به صورت مكرر محتواي تبليغاتي خود را به جامعه‌اي ارائه مي‌كنند كه درصد بالايي از آنها، هيچ علاقه‌اي به محصول پيشنهادي ندارند.
  •  
  • بستر آزمايش محتوا: از Email Marketing مي‌توان به عنوان يك روش مقرون‌به‌صرفه براي تست محتواهاي مختلف استفاده كرد
  • و از داده‌ي تست شده از طريق ايميل ماركتينگ در كانال‌هاي ديگر بازاريابي بهره برد.
  •  
  • ضرورت: اين كه براي ثبت نام و وارد شدن به هر شبكه اجتماعي به يك آدرس ايميل نياز است اين حقيقت را در ذهن شما نمايان نمي‌سازد
  • كه حتي در همين لحظه هم به ازاي هر فرد حداقل يك آدرس ايميل وجود دارد!

  • مردم حتي در شلوغ‌ترين روزها كه وقت سر زدن به شبكه‌هاي اجتماعي خود را هم ندارند ايميل خود را چك مي‌كنند،
  • پس مي‌توان گفت ايميل ماركتينگ از بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي هم مي‌تواند مؤثرتر باشد، البته به شرط استفاده صحيح!
  •  
  • ارتباط موضوعي: قابليت Opt-In كردن ايميل (كاربران با مشترك شدن يا Subscribe در يك سرويس انتخاب مي‌كنند
  • كه روي موضوعات مورد علاقه خود ايميل دريافت كنند) به بازاريابان ايميلي اين امكان را داده است

  • كه پيغام مرتبط، شخصي‌سازي شده به كاربران علاقمند به يك موضوع بفرستند.

معايب ايميل ماركتينگ

تنها نقطه ضعفي كه براي بازاريابي ايميلي مي‌توان برشمرد،

نرخ اسپم ايميل‌ها توسط كاربران است كه به صورت منفي روي نرخ تحويل (Delivery) اثر مي‌گذارد.

البته اين ضعف، تا حدي با قابليت Opt-in كردن كاربران به منظور دريافت ايميل روي موضوعاتي كه به آنها علاقه دارند، كمرنگ شده است،

اما هنوز تا نقطه ايده‌آلي كه تنها محتواي مرتبط و مورد علاقه هر گيرنده به Inbox او ارسال شود، خيلي فاصله داريم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.